Conform modelului Bohr,
electronii pot realiza transferuri între nivelele energetice permise din atom,
trecând de pe nivele superioare pe nivele inferioare, prin emisia unei cuante
de energie. Părea normal ca şi situaţia inversă să fie posibilă, adică trecerea
electronului de pe un nivel inferior pe unul superior, ducând la excitarea
atomului prin absorbţia unei cuante corespunzătoare de energie. James Franck şi
Gustav Hertz au arătat, în urma unui experiment devenit celebru, că într-adevăr
aşa stau lucrurile.
Trecerea unui electron din
atomul de hidrogen de pe nivelul energetic fundamental (n = 1) pe primul
nivel excitat (n = 2) necesită absorbţia unei energii date de diferenţa de
energie dintre cele două nivele. Diferenţa de energie calculată cu relaţia
(11), este:
13,10 – 3,39 =
10,21 eV
Această energie poate fi furnizată în
câteva moduri. Unul dintre acestea este încălzirea gazului. Energia cinetică
medie a unui atom, în acest caz, este dată de:
unde k este constanta Boltzmann (k =
1,38·10-23 J/K = 8,6·10-5 eV/K)
Pentru ca, la o ciocnire, energia termică convertită în
energie de excitaţie să acopere diferenţa energetică dintre nivelele energetice
considerate, din atomul de hidrogen, temperatura gazului ar trebui să fie:
10,21 eV = 3/2 kT
Þ T = 8·104 K
Această temperatură nu
este uşor de atins, în experimentele de laborator.
O altă soluţie este accelerarea unui
fascicul de electroni într-un câmp electric şi facilitarea ciocnirii acestora
cu atomii unui gaz. În acest fel, se poate transfera energie de la electroni la
atomii gazului. Dacă energia electronilor din fascicul este mai mică decât
valoarea necesară electronului din atom – pentru a trece de pe nivelul
fundamental pe nivelul excitat – nu se produce transfer de energie. O astfel de
ciocnire este numită ciocnire elastică. În
cazul în care energia electronilor din fascicul este egală cu diferenţa de
energie dintre nivelele energetice ale electronilor din atom, atunci energia
electronului va fi absorbită. O astfel de ciocnire este numită ciocnire neelastică.
Pornind de la acest raţionament, Franck şi Hertz au
utilizat un fascicul accelerat de electroni, pentru a determina excitarea
atomilor de mercur, prin trecerea electronilor de pe stratul fundamental pe
primul nivel excitat.
Pentru aceasta,
ei au utilizat un tub de sticlă vidat, în care s-au introdus vapori de mercur.
Tubul de sticlă închidea în interior un filament care încălzea un catod (-).
Prin efect termoelectric, din catod erau eliberaţi electroni. Aceştia erau apoi
acceleraţi de potenţialul pozitiv al unui anod perforat (+). La mică distanţă
de acesta se găsea colectorul, aflat la un potenţial uşor negativ faţă de anod
(fig. 7).
Fig. 8. Dispozitivul pentru realizarea
experimentului Franck şi Hertz schemă (a):). Rezultatele obţinute de Franck şi
Hertz în experimentul lor. Se observă creşterea curentului de colector şi
scăderea bruscă, cu o regularitate de @ 4,9 eV (b şi c).
Circuitul exterior al dispozitivului
utilizat de ei era format dintr-o sursă de tensiune variabilă, cu ajutorul
căreia se varia potenţialul anodului, pentru a se putea modifica intensitatea
câmpului electric accelerator dintre catod şi anod, şi un ampermetru care
măsura intensitatea curentului în colector.
După cum apare din graficul experimentului
lui Franck şi Hertz (fig. 8.b), când tensiunea de accelerare atinge 4,9 V are
loc o scădere bruscă a curentului pe placa colectoare. Electronii emişi de
catod, acceleraţi de diferenţa de potenţial dintre catod şi anod, se vor deplasa
spre cel din urmă. Dacă energia câştigată în câmpul accelerator este mai mică
decât diferenţa energetică dintre cele două nivele (fundamental şi primul
nivel excitat al atomilor de mercur), au loc doar ciocniri elastice între
electroni şi atomii gazului. Datorită masei mult mai mari a atomilor,
electronii nu vor pierde practic energie. Electronii acceleraţi vor trece prin
anodul perforat şi ampermetrul va înregistra un curent pe placa colectoare. Când energia electronilor atinge o valoare
egală cu diferenţa energetică dintre cele două nivele, curentul plăcii
colectoare începe să scadă, datorită ciocnirilor neelastice ale unora dintre
electroni cu atomii de mercur. Pierzându-şi energia, cedată electronilor din
atom care vor trece pe o stare energetică superioară, o parte din electronii
din fascicul nu vor mai putea învinge câmpul electric de frânare dintre anod şi
colector, nemaiajungând astfel la cel din urmă. În acest fel, curentul la
colector scade. O dată cu creşterea potenţialului pozitiv al anodului, curentul
la colector creşte din nou, tot mai mulţi electroni – după ciocnirea,
neelastică, cu atomii de mercur – vor câştiga suficientă energie pentru a putea
ajunge la colector. Procesul se repetă, pe măsura creşterii potenţialului
anodic producându-se o serie de minime ale curentului de colector măsurat. Pe
baza distanţei dintre aceste minime, se poate calcula diferenţa de energie
dintre nivelul fundamental şi primul nivel excitat. În cazul mercurului, acest
interval a fost găsit de 4,9 eV. Această valoare permite determinarea lungimii
de undă a radiaţiei emise de atomul de mercur la trecerea de pe primul
nivel excitat în starea fundamentală. S-a găsit că această valoare corespunde
liniei de 254 nm din spectrul de emisie al mercurului.
Motivul pentru care
Franck şi Hertz au utilizat vapori de mercur în locul hidrogenului este faptul
că aceştia din urmă se combină, formând molecula de hidrogen. În acest fel, o
parte din energia pierdută în ciocnirile neelastice ale electronilor cu
hidrogenul gazos va determina separarea moleculelor de hidrogen în atomi.
Aceasta va complica analiza curentului măsurat la colector. Deşi atomii de
mercur au 80 de electroni în păturile electronice, doar doi dintre aceştia sunt
mai slab legaţi în atom (electronii periferici) şi, deci, ciocnirile neelastice
vor avea loc doar cu aceştia.
Fig. 9. Experimentului Franck şi Hertz cu
neon. Se observă creşterea curentului de colector şi scăderea bruscă, cu o
regularitate de @ 18,7 eV
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu